Koučink

Co je koučinkKomu je koučink určenKdo je kouč

Jedná se o velmi efektivní a dynamickou formu dosahování vytýčených cílů. Jde o proces objevování a následné využití klientova potenciálu, uvědomování si, rozhodování se a volby. Koučování je primárně o nalezení a jasném vymezení cíle s následnou volbou a stanovením vhodné cesty, jak daného cíle dosáhnout.

Současně s tímto zaměřením na cíl dochází v koučovacím procesu ke zvyšování úrovně sebereflexe, sebevědomí a sebeúcty. Přes změny myšlení, postojů, přístupu a zlepšování vztahu k sobě samému i svému okolí se rozšiřuje paleta obecných možností daného člověka a tím i paleta možných řešení.

Koučink má sílu odstranit obavy a strach, bloky a překážky, které člověka omezují, aniž by si toho kolikrát byl sám vědom. Lze jím řešit problém vyhoření a umí pracovat s organizací času i sil.

Ačkoliv koučování není psychoterapie, může mít někdy podobný efekt. Není ho však dosahováno skrz psychologické a psychoterapeutické teorie, ale díky vlastní individuální cestě, kterou si klient k výsledku v rámci koučovacího procesu nachází sám.

Všem, kteří se v daném okamžiku života nachází na jakémkoliv rozcestí. Potřebují se pohnout z místa a neví jak… Potřebují se rozhodnout kudy dál a neví kam… Všem, kteří by chtěli něco změnit, ale neví co… I pro ty, kteří chtějí zvýšit výkonost svou i svého týmu a být vždy krok před konkurencí.

Koučink je univerzální metoda, která pracuje s faktem, že každý má možnost a potenciál se dál rozvíjet. Klient buďto již přichází s jasně specifikovaným tématem a stanoveným cílem, kterého si přeje dosáhnout, nebo se naopak potřebuje rozhodnout a svůj cíl si teprve vytyčit. Je to pomoc pro všechny, kteří chtějí vidět výsledky.

Kouč je člověk s odpovídajícím vzděláním, schopnostmi a kompetencemi. Rolí kouče je pomáhat klientovi odkrýt nevyužité zdroje a možnosti, a tím aktivovat jeho skrytý potenciál. Kouč je především klientovi partnerem. Úkolem kouče je klientovi aktivně klást tzv. „silné otázky“. Během několika takovýchto koučem řízených a jasně strukturovaných rozhovorů v délce 50 minut, opakujících se po 1-2 týdnech, dochází k odstranění vnitřních bariér klienta. Poté je klient schopen v plném rozsahu využívat svůj vnitřní potenciál a je efektivnější, spokojenější a úspěšnější.

Kouč podporuje a inspiruje. Má respekt k lidem a vnímá jedinečnost každého člověka.

Osobní-životní koučink
Live balance coaching

Koučink životní rovnováhy je o současnosti a budoucnosti klienta. Kouč klientovi pomáhá se lépe zorientovat v jeho současném životě a činit správná rozhodnutí do budoucnosti, která vedou k cíli, jež si klient stanovil. Koučink pomáhá jasně definovat, kde chci být a jak se tam dostat rychleji a jednodušeji, než kdybych se o to pokoušel sám.

Příklady témat mých klientů:
  • Příprava na odchod do důchodu
  • Chci zhubnout
  • Příprava na pracovní pohovor
  • Obavy, strachy a nízké sebevědomí
  • Chci změnu
  • Jak skloubit mateřství a kariéru
  • Naplnění potřeby času sám pro sebe a jeho náplň
  • Rodinná a partnerská témata
  • Kudy dál ve svém pracovním nebo osobním životě
  • Finanční svoboda
  • Návrat do práce z mateřské dovolené
  • Neschopnost se rozhodnout
  • Neschopnost začít pracovat na úkolu – svém snu
  • Obava z veřejného projevu a obecně mluvení před lidmi
  • Děti opouštějí domov – syndrom „prázdného hnízda“
  • Volba povolání a volba školy

Manažerský-výkonostní koučink
Executive coaching

Manažerský koučink je zaměřený zejména na střední, vyšší a vrcholový management. Obecně lze říci, že je zaměřený na lidi v řídících funkcích, například i v malé výrobně, obchodu, či kuchyni. Nejčastější témata jsou zvyšování efektivity a růst manažerských a prezentačních dovedností, umění jednat s lidmi a komunikace obecně, Time management (práce s časem), zvládání stresu, zvládání trémy při veřejném projevu apod.

Nejčastější témata zadávaná manažery nebo společnostmi:
  • Implementace koučovacího přístupu do systému firemního řízení
  • Klíčové manažerské situace – reporty a presentace, reorganizace, propouštění, nábor nových
  • Dostal jsem výpověď + zvažuji změnu oboru
  • Rozvoj vlastností zaměstnanců, jež vedou k maximalizaci plnění firemních cílů
  • Příprava na plánovanou změnu pozice u klíčových manažerů (reorganizace a fůze)
  • Klient se necítí být realizován
  • Obhájení si svého názoru v souladu s firemním systémem
  • Time management – „nic nestíhám“
  • Odstranění nejistoty při rozhodování
  • Zvládání svých emocí při vedení porad a presentací
  • Problematické vztahy s kolegy, podřízenými
  • Vyjasnění si postupu u konkrétního projektu nebo jeho částí
  • Nastavení vlastního systému – „z chaosu do pořádku“
  • Pocit nedostatečného ocenění ze strany vedení
  • Chci se zdokonalit v…
  • Rozpoznání silných stránek manažera a jejich maximální posílení
  • Nastolení rovnováhy mezi osobním a pracovním životem
  • Příprava na výběrové řízení a odstranění obav z něj
  • pracovníků, nastavení systému kontroly a hodnocení týmu
  • Koučink jako průběžná podpora v pracovním i osobním životě 

Týmový koučink

Je vhodný při záměru zlepšit komunikaci v pracovní skupině či týmu. A také v případech implementace změn v řídící struktuře společnosti a zavádění nových výrobních a pracovních postupů. Příklady témat pro týmový koučink jsou např. restrukturalizace firmy, přerozdělení kompetencí, zavádění nového produktu na trh, účast na vývoji PC programu, případy tzv. učící se organizace – "poznáváme jak fungujeme", leadership development, strat-upy apod.


Když vázne komunikace, tým ztrácí svou výkonost a v neideálním případě nastává rivalita mezi odděleními.  Týmový koučink dokáže s takovými tématy úspěšně pracovat. V ideálním případě samotnému týmovému koučinku předchází prostý trénink dovedností a poté se formou týmového koučinku samotné změny implementují. Základním předpokladem úspěšného koučování týmu je, že tým má kompetence potřebné k realizaci žádaných změn.

Vztahový koučink

Při koučování vztahů je „klientem“ samotný vztah dvou lidí, nikoliv jednotlivec jako u životního koučinku. Zaměřujeme se na potenciál samotného vztahu a respekt ve vztahu. K podpoře a rozvoji vztahu pak pracuji s jednotlivci, kteří daný vztah tvoří.  Pozornost se soustředit na definování „MY“, a na to, jaký vztah chtějí klienti mít. Kouč učí jednotlivce ve vztahu komunikovat – ve smyslu struktury komunikace, nikoliv jejího obsahu. Pomáhá vztah budovat, obnovit či upevnit skrze jednotlivce v daném vztahu. Je lhostejno jestli daný vztah tvoří partnerská dvojice, matka s dcerou či dva kolegové v pracovním vztahu. Rozhodující je vůle pracovat na „MY“ = vztahu.

Koučink po telefonu či přes Skype

Jsou lidé, kterým jejich časové vytížení, nebo vzdálenost jejich působiště nedovoluje osobní kontakt s koučem, a přesto chtějí koučink realizovat. V takovém případě je koučink po telefonu nebo přes Skype ideálním řešením. Koučink pak po předchozí domluvě probíhá za dohodnutých podmínek v přesně stanoveném čase. Mnozí klienti při této formě koučinku oceňují, že jej mohou realizovat v jim známém, příjemném a bezpečném prostředí.


Koučinkem po telefonu nebo přes Skype lze obsáhnout stejná témata jako v osobním koučinku. Tyto dvě formy koučinku ale z pochopitelných důvodů nejsou vhodné pro vztahový a týmový koučink, předpokládající komunikaci více účastníků.

Koučink v pohybu

Někteří z nás prostě podávají lepší výkony tzv. v "zápřahu" a adrenalin jim pomáhá např. v soustředění. Možná si vybavíte scénu z filmu "Marečku podejte mi pero", kde vedoucí odbytového oddělení Svátek, potřeboval k přemýšlení chodit.  Z respektu k takovým potřebám můžeme koučink realizovat i při procházce či Vaší oblíbené sportovní činnosti, kdy Vy například cvičíte, ale kouč se může plně soustředit na koučovací proces.